Persoonlijke doelen

Voor het blok 1.2 moesten we voor onszelf leerdoelen opstellen.

Ik heb gekozen voor de leerdoelen:

- Meer naar voren komen in mijn studieteam, dus meer mijn mond opentrekken.

Stappenplan: Ik wil dit gaan doen door meer mijn ideeën uit te spreken. Dus meer aanwezig zijn.

- Een actievere houding aannemen in de klas.

Stappenplan: Ik wil meer aanwezig zijn, dus vaker laten zien dat ik er ben en dat ik actief bezig ben met de onderwerpen. 

 

Om bewijslast voor deze leerdoelen te verzamelen heb ik mijn studieteamgenoten een paar vragen in laten vullen. Hier kwam het volgende uit.

De vragen waren:

1) Is Marc ten opzichte van blok 1.1 meer naar voren gekomen in het team?

2) Heeft Marc meer zijn mond opengetrokken om zijn ideeën uit te spreken?

3) Heeft Marc een actievere houding aangenomen in de klas?

Ik vind dat mijn eerste persoonlijke doel goed uit de verf is gekomen. Ik ben veel actiever geworden in het studieteam. Dit kwam doordat ik vaker van mij liet horen. Als ik een idee had dan sprak ik die ook uit.

Mijn tweede leerdoel is met kleine stapjes vooruit gegaan. Ik heb geprobeerd meer aanwezig te zijn in de klas. Dit is deels gelukt. Ik zeg wel meer, maar alleen als daar naar gevraagd word. Dit kan ik dus nog verder verbeteren door meer actief te worden in discussies in de klas.

 

In de antwoorden van mijn studieteamgenoten is te zien dat zij ook vooruitgang in mij zien. Op vraag 1 beantwoord Sander bijvoorbeeld dat mede door mij mooie producten zijn afgeleverd. Dit is natuurlijk mooi om te horen.

Mijn studieteamgenoten zijn er over het algemeen over eens dat ik meer mijn ideeën heb uitgesproken. Maar dit kan nog wel beter. Sander is van mening dat ik nog meer mijn mond kan opentrekken en dat hierdoor nog meer ideeën naar voren kunnen komen.

Ook over de derde vraag zijn mijn studieteamgenoten van mening dat ik meer actiever ben geworden.

 

Ik ben tevreden over de voortgang van mijn leerdoelen. Ik ben actiever geworden in de klas en ik ben meer van waarde geworden in het studieteam. Nu ik dit gehaald heb ga ik mijn leerdoelen aanpassen. Ik ga de komende twee blokken het actiever zijn in de les naar een hoger level brengen. Dit ga ik doen door meer mijn ideeën uit te spreken in de klas en eerder met opdrachten beginnen. Ook wil ik na de lessen op school nog wat langer op school blijven om bezig te gaan met schoolwerk.

Persoonlijke doelen 1.3 en 1.4

Mijn leerdoel voor het tweede semester is om een betere openhouding te krijgen in de klas en om pro-actiever te worden in de klas. Ik heb gekozen voor deze leerdoelen, omdat ik in semester 1 heb laten zien dat ik dit al kan, maar nog op kleine schaal namelijk het studieteam. Nu wil ik dit verder uitbreiden naar de klas en ook buiten de klas.

Dit heb ik gedaan door een aantal dingen te doen. Ik heb vaker gepresenteerd tijdens de lessen en heb meer van mij laten horen tijdens groepsopdrachten. Ook heb ik gewerkt aan mijn openhouding door met meer mensen contact op te zoeken tijdens lessen en pauzes. Hierdoor kan ik het nu met meer klasgenoten vinden en is het presenteren ook minder moeilijk. Tijdens stage ben ik ook met beide doelstelling bezig geweest. In de sportschool liep ik rond met een openhouding, hierdoor hebben de klanten mij dingen kunnen vragen en heb ik echt wat van mijn stage kunnen maken.

Ik kan met zekerheid zeggen dat mijn persoonlijke doelstellingen zijn bereikt. Mijn openhouding is verbeterd en tijdens lessen zal ik nu eerder durven presenteren. Tijdens leerjaar 2 wil ik dit vast houden. Als ik nieuwe klasgenoten heb wil ik er voor zorgen dat ik mijn openhouding sneller contact maak met al mijn klasgenoten.

 Hieronder zijn diverse bewijslasten te vinden, zowel van de stage als van een aantal klasgenoten.