POP

Hoofdvragen op weg naar de complete professional

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Identiteit - Wie ben ik?

Ik zie mijzelf als een vriendelijk, bescheiden en behulpzaam persoon. In de klas lijkt het soms of ik afwezig ben. Dit komt omdat ik vaak terughoudend ben ik wat minder snel opval. Ik denk dat bescheiden zijn geen slechte eigenschap is, maar het staat mij soms ook in de weg. Buiten school ben ik veel actief op de handbalvereniging. Hier spring ik vaak bij waar nodig is. Zo fluit, coach en geef ik training aan de jongere jeugd.

 

Kwaliteiten - Wat kan ik?

Ik ben vanaf de Havo meteen doorgegaan naar het HBO. Dit betekent dat ik nog aardig jong ben en dat deze overgang een grote stap was. Op de Havo heb ik altijd hard moeten werken en dat is hier niet anders. Waar ik altijd moeite mee heb gehad is plannen. Toen ik aan deze opleiding begon had ik hier ook erg moeite mee, maar het gaat wel steeds beter. In deze studie heb ik al een hoop diverse dingen geleerd, dit zorgt ervoor dat ik vanuit een andere hoek naar sommige probleemstukken kijk. Een kwaliteit is dan ook dat ik innovatief ben en denk ik oplossingen.

 

Betrokkenheid - Wat wil ik?

De gezonde leefstijl spreekt mij erg aan en ik vind het ook leuk om dit over te dragen aan de mensen om mij heen. Met kinderen werken vind ik erg leuk. Ik krijg erg veel energie als ik kinderen lol zie hebben in iets dat ik ook harstikke leuk vind, namelijk sport. Tijdens mijn stage heb ik ook activiteiten georganiseerd voor kinderen die zelf niet op een sport konden. Als je dan toch de mogelijkheid kan aanbieden om deze sport te doen dan word ik toch wel erg blij.

 

Moreel kompas - Wat vind ik?

Zoals ik al eerder heb genoemd vind ik de gezonde leefstijl belangrijk. Wat ik eigenlijk nog belangrijker vind is dat deze niet opgedrongen wordt. Ik ben namelijk van mening dat het dan niet motiveert en juist tegendraads werkt. Zo hoorde ik in het werkveld een moeder en die zei dat haar kind alleen water mee mocht naar school, wat natuurlijk harstikke goed is. Een andere moeder zei hierop dat ze haar kinderen ranja meegaf in een fles, omdat haar kinderen water alleen niet lekker vinden. Nu kan je natuurlijk zeggen als iemand van JOGG dat dit niet goed is en dat ze alleen water mogen. Maar ik zie het anders. Als kinderen de smaak van water niet lekker vinden dan is ranja een beter alternatief dan fristi of taxi.

Ik vind het dus wel goed als iemand streeft naar het beste, maar als dat niet optimaal werkt dan kan je beter kijken naar het beste alternatief.

 

Gedrag - Wat doe ik?

Ik vind dat mijn gedrag een goede leefstijl laat zien. Tijdens stage drink ik vaak water en heb ik een broodpakket mee, in plaats van koekjes of iets anders. Als ik kinderen begeleid dat sta ik actief voor de groep en let ik extra op mijn gedrag, hiermee gaat het vooral om mijn taalgebruik en mijn houding naar anderen toe. Mijn gedrag zorgt ervoor dat kinderen zich daaraan spiegelen en dat er zo dus een positieve sfeer ontstaat. Als ik geen sportactiviteit doe maar in een formele zetting zit ben ik vaak terughoudend.

 

Omgevingsbewustzijn - Waar pas ik?

Op het moment voel ik mij minder getrokken door de commerciële sector van de sport. De maatschappelijke en gezondheid kant lijkt mij leuker. Ik weet nog niet precies waar ik terecht kom. Ik vind het leuk om mensen te motiveren om gezonder te gaan leven, vooral het proces en de vreugde die hier bij hoort vind ik mooi om te zien. Aan de maatschappelijke kant vind ik het mooi om kinderen te helpen die het iets minder breed hebben of met andere problemen zitten. Door middel van sport zorg je ervoor dat deze problemen even worden vergeten.